Silnik rz臋dowy i widlasty – por贸wnanie

Dwa najcz臋艣ciej stosowane rodzaje silnik贸w w samochodach osobowych to silnik rz臋dowy i widlasty. R贸偶ni膮 si臋 one przede wszystkim rozmieszczeniem cylindr贸w. Determinuje to ich odmienn膮 konstrukcj臋 oraz prac臋. Oba silniki maj膮 swoje mocne i s艂abe strony.

Silnik rz臋dowy 鈥 konstrukcja

W silnikach rz臋dowych, jak sama nazwa m贸wi, cylindry ustawione s膮 w jednym rz臋dzie. Taka jednostka nap臋dowa nie posiada zwykle zbyt du偶ej ich liczby, gdy偶 zwi臋ksza艂oby to d艂ugo艣膰 oraz poziom skomplikowania ca艂ej konstrukcji. Silniki rz臋dowe oznacza si臋 skr贸tem Rx, gdzie x jest liczb膮 cylindr贸w. Mamy wi臋c np. silnik R4, czyli rz臋dowy czterocylindrowy.

Silnik widlasty 鈥 konstrukcja

W silnikach widlastych cylindry ustawione s膮 w dw贸ch rz臋dach. Znajduj膮 si臋 one wzgl臋dem siebie pod k膮tem np. 90 stopni. Silniki widlaste oznacza si臋 tak samo jak rz臋dowe, ale zamiast R u偶ywamy litery V.

Silnik rz臋dowy 鈥 wady i zalety

Mocn膮 stron膮 silnik贸w rz臋dowych jest ich prostota. Prostsza konstrukcja powoduje, 偶e zwykle s膮 艂atwiejsze w naprawie. S膮 tak偶e ta艅sze w eksploatacji m.in. zu偶ywaj膮 mniej paliwa. Zalet膮 jest tak偶e to, 偶e s膮 l偶ejsze ni偶 silnik widlasty o takiej samej liczbie cylindr贸w. Natomiast ich wad膮 jest d艂ugo艣膰, rosn膮ca wraz z liczb膮 cylindr贸w. Ich praca jest tak偶e mniej r贸wnomierna, co objawia si臋 w przerywanych d藕wi臋kach oraz wibracjach ca艂ego auta.

Silnik widlasty 鈥 wady i zalety

Konstrukcja silnika widlastego niesie ze sob膮 sporo zalet, ale tak偶e wiele wad. Po pierwsze taka jednostka nap臋dowa posiadaj膮ca identyczn膮 ilo艣膰 cylindr贸w, co silnik rz臋dowy b臋dzie oko艂o dw贸ch razy kr贸tsza. Dzi臋ki temu oszcz臋dza si臋 miejsce pod mask膮. Kolejn膮 zalet膮 jest du偶o lepsza kultura pracy 鈥 silniki widlaste przekazuj膮 mniej wibracji na ca艂膮 konstrukcj臋 samochodu. Tak偶e d藕wi臋k, kt贸ry wydaj膮 podczas pracy jest mniej m臋cz膮cy. Ich wad膮 jest wy偶sza cena eksploatacji. Naprawy s膮 trudniejsze, poniewa偶 silnik ma skomplikowan膮 budow臋, m.in. posiada dwie g艂owice oraz specjalny rozrz膮d. Wymiana tych element贸w jest dro偶sza ni偶 w przypadku silnik贸w rz臋dowych. Do tego spala wi臋cej paliwa i jest ci臋偶szy.